Marlies Debacker & Salima Javaid
***
06 FEBRUARI - RATAPLAN
The Mad Laboratory of Anti-Matter
Vanheerentals - Lasure - Beeckaert
***
10 FEBRUARI - DRESSING CIRCLES
Jan Boudart's Le Jardin Ultraviolet
***
25 FEBRUARI - DRESSING CIRCLES
Bernat Sanjuan Boronat
***
06 MAART - RATAPLAN
Rempis/Håker Flaten/Rosaly+ Warelis
Adilia Yip & AI Musicking
***
11 MAART - DRESSING CIRCLES
***
25 MAART - DRESSING CIRCLES
***
Maandag 27 januari
Blauwmoezelstraat 9
2000 Antwerpen
Deuren: 20u00
Start concerten: 20u30
Debacker/Javaid: Convolution (BE/DE)
Marlies Debacker - Hohner Clavinet D6
Salim(a) Javaid - saxofoon
'Convolutie' is het soort woord waarvan de definitie je doet afvragen of je de taal waarin het geschreven staat, überhaupt begrijpt. Gelukkig zijn complexe wiskundige concepten van deze abstracte orde veel begrijpelijker in tast- en hoorbare situaties, zoals het fenomeen van galm in een akoestische omgeving, het creëren van geluiden in elektronische muziek en het type synergie tussen pianiste Marlies Debacker en rietblazer Salima Javaid. Dit is een prachtig voorbeeld van twee hoogopgeleide academici die het denkwerk voor ons doen, zodat wij kunnen genieten van de vruchten van hun zware, cognitieve arbeid.
Maar niet alle muziek is wiskunde. Dit duo met een haast telepathische verbinding roept in hun muziek ook beelden op van kunstvormen zoals abstract pointillisme en action painting.
Convolutie is een poging om saxofoon en piano/clavinet samen te voegen tot een meta-instrument. De muziek schetst een onderzoekend en melancholisch portret van schakeringen die doen denken aan het verleden door middel van galm, echo's en resonanties. Beiden ontginnen invloed uit hedendaagse (kamer)muziek, vrije improvisatie en elektronica om hun spanningsvol klanklandschap te componeren.
Beide artiesten zijn gevestigd in Keulen, waar ze al geruime tijd samenwerken sinds ze elkaar ontmoetten tijdens hun studies aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen, waar ze nu ook beiden lesgeven. Debacker, oorspronkelijk uit België, en Javaid, van Tsjechisch-Pakistaanse afkomst, spelen al samen sinds minstens 2016, toen Debacker het Trio Abstrakt oprichtte, met percussioniste Shiau-Shiuan Hung als derde lid.
https://marliesdebacker.com
https://salimjavaid.com
***
Matterhorn Well (BE)
Imre De Cauter (op cello) en Matthias Dewilde (op Fender Rhodes) scheppen in het spanningsveld tussen hoogte en diepte hun eigen universum waarin ze met een uitgepuurd akoestisch en elektronisch klankenpalet de luisteraar meenemen naar een andere dimensie, wars van tijd en ruimte.
Met de hulp van effect-pedaaltjes en verscheidene speeltechnieken laten Imre De Cauter (Myrddin & Imre De Cauter) en Matthias Dewilde (Nagløed) de akoestische en elektronische klankwereld met elkaar versmelten. Toeval, improvisatie en minimale composities vormen hiervoor het vertrekpunt. Het eindresultaat is een adembenemende ervaring, waarbij je met de ogen dicht heel even de werkelijkheid kan overstijgen tijdens een intense innerlijke reis.
Tussen de kronkels en scheuren van de berg is een menselijke, ronde vorm ontstaan die zich uitstrekt in de diepte. De daarbij ontstane klank richt zich naar buiten en vermengt zich met de echo van de omgeving. In die ontstane spanning tussen hoogte en diepte zoekt Matterhorn Well naar haar gedaante, wat zich live vertaalt in steeds wisselende, nieuwe improvisaties.
Deze plaat kwam tot stand naar aanleiding van een fotografie tentoonstelling van Belgisch beeldend kunstenaar Francis Vanhee, op wiens werk de hoes geïnspireerd is. Het album ‘Sketches for Francis’ ontstond uit de improvisatiesessies van Matthias Dewilde en Imre De Cauter die, getroffen door Vanhees met zorg verminkte beelden, de kleur en textuur van diens werk perfect muzikaal wisten te hertalen. Deze pure en ongeremde oervorm van het werk is zo goed mogelijk behouden gebleven en verder uitgewerkt tot deze release.