23/09/2024 DRESSING CIRCLES - ANTWERP
LUCIJA GREGOV (HR)
MILICA HADŽIĆ (RS) &
ANTON LAMBERT (BE)
***
03/10/2024 RATAPLAN - ANTWERP
KRISE (NO)
MINLA (BE)
***
07/10/2024 DRESSING CIRCLES - ANTWERP
BRANDON LOPEZ (US) &
GABRIEL DE OLIVEIRA (BR)
***
21/10/2024 DRESSING CIRCLES - ANTWERP
PAK YAN LAU (BE) &
ATSUKO HATANO (JP)
***
07/11/2024 RATAPLAN - ANTWERP
CHRISTOPH GÖTZEN (DE) &
MILANA SARUKHANYAN (UA)
FLEITŲ 3 (LT)
***
12/11/2024 DRESSING CIRCLES - ANTWERP
MARCELO DOS REIS (PT)
ZEYNEP TORAMAN (TR)
***
25/11/2024 DRESSING CIRCLES - ANTWERP
THE HANDOVER (BE/EG)
Lucija Gregov is een cellist, improvisator en geluidskunstenaar wiens werk nieuwe sonische landschappen beschrijft en verkent. Naast haar instrumentale cellopraktijk integreert ze af en toe analoge synthesizers en veldopnamen in haar composities. Haar viscerale benadering van improvisatie biedt een kenmerkende manier van creëren, co-creëren, denken en optreden in en over de huidige sonische dynamiek. Door het volgen van aanwijzingen van flow, experimentatie en het onderzoeken van onontdekte fysieke en spirituele ruimtes, stelt Lucija's werk de opkomst van praktijken en geluidsmaterialen mogelijk die open-ended en voortdurend transformerend zijn.
Via vele interdisciplinaire samenwerkingen probeert ze de grenzen van traditioneel cello spelen te verleggen, wat haar interpretatie, techniek en ideeën verder uitbreidt. Ze ontwikkelt projecten en doet onderzoek op het gebied van klassieke muziek, elektro-akoestische muziek, noise, improvisatie, experimentele muziek, radio en geluidskunst, evenals gemeenschapskunst. Sinds 2023 speelt Lucija Knurl, een elektro-akoestisch instrument-interface dat concepten van interactiviteit en polyfonie verkent in de praktijk van een strijkinstrument.
In diverse samenwerkingen heeft Lucija verder geluid verkend door de praktijk van diep luisteren en omgevingsgeluid om de sociale kracht van geluid en uitgebreide erkenning van zijn bronnen beter te begrijpen.
In haar werk als programmeur en curator van muziekevenementen zoekt ze naar creatieve oplossingen die de uitbreiding van het concept, de vorm en de context waarin geluidswerk wordt gerealiseerd mogelijk maken. Lucija heeft geluidgebaseerde evenementen gecureerd voor het label Futura Resistenza en locaties zoals Roodkapje en Worm in Rotterdam, NL.
***
Milica Hadžić ruilde enkele jaren geleden haar geboorteland Servië in voor België om te studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Hoewel ze daar de jazzopleiding volgt, vertoont Milica een duidelijke interesse in en nieuwsgierigheid voor het gebied dat net buiten de lijnen van de jazzcanon ligt. Dit jaar brengt ze haar eerste solowerk uit, waaruit duidelijk blijkt dat ze geïnspireerd is door de meer uitdagende exponenten uit het genre zoals de door Ravel geïnspireerde composities van Charles Mingus, de onnavolgbare zangstijl van Jeanne Lee en de texturale werken van Charlemagne Palestine.
Anton Lambert is naast een actieve contrabassist ook een bevlogen klankarchitect, wiens elektronische muziek gebaseerd is op de principes van klanksynthese en op klank in relatie tot klankobject; geïnspireerd op de theorieën van componist Pierre Schaeffer. Hij werkt met opgenomen geluiden en manipuleert ze, totdat de oorsprong van de klank nauwelijks meer te herkennen is en een muzikaal element wordt. Zo creëert hij ruimtelijke soundscapes die de verbeelding en de oren uitnodigen om op een ander niveau te luisteren, en bestaan zijn composities onder andere uit opnames uit zijn dagelijks leven en voorbije reizen, zoals tijdens zijn residentie in Java (Indonesië) in 2019.